AstanCarpet

ابزار شست و شوی قالی

ابزار شست و شوی قالی

ابزارهای-شست-و-شوی-قالی

ابزار شست و شوی قالی اگر خوب باشد، نتیجه شسته بدن فرش شما نیز مطلوب خواهد بود. با فرا رسیدن فصل گرما، یعنی تابستان موقعیتی خوبی ایجاد می‌شود تا فرش‌های خانه را بشویم. آفتاب گرم تابستان باعث می‌شود، مدت زمان خشک شدن فرش کوتاه‌تر شود. اما همه چیز در شرایط جوی خلاصه نمی‌شود. ابزار شست و شوی قالی بسیار مهم است. عدم دقت در انتخاب این وسایل می‌تواند به بافت فرش آسیب برساند و حتی رنگ آن را عوض کند.

اصول شست و شوی قالی

برای شست و شوی قالی در خانه یا توسط کارگاه‌های قالیشویی چندین اصل مشترک وجود دارد که باید به آنها توجه کنید.

مکان شست و شوی فرش

نکته اول در شست و شوی فرش که باید به آن دقت کرد، فضا و مکان است. برای اینکار شما باید دو مکان را در نظر بگیرید. مکان اول برای شست و شوی فرش باید در نظر داشته باشید. این مکان باید از فشار آب خوبی برخوردار باشد. همچنین سطح آن اندکی شیب داشته باشد تا آب و پساب از آن خارج شود. مکان دوم را برای خشک شدن فرش و قالی باید در نظر بگیرید. این مکان باید دور از آفتاب باشد. سعی کنید مکانی را پیدا کنید که آفتاب بر آن مستقیم نمی‌تابد.

مکان شست و شوی قالی

فرش را خودمان بشوریم یا به قالیشویی بسپاریم؟

برای این سوال پاسخ دقیقی وجود ندارد. اما اگر می‌خواهید فرش شما به صورت حرفه‌ای و دقیق شسته شود بهتر است آن را به قالیشویی بسپارید. همچنین اگر فرش قیمتی یا ابریشمی دارید حتما توصیه می‌شود که آن را به قالیشویی بسپارید. زیرا این کارگاه‌ها، مجهز به آخرین دستگاه‌های مکانیکی شست و شو می‌باشند. همچنین نحوه خاص شست و شوی فرش دستبافت و ابریشم را می‌دانند.

اما اگر فرش شما در ابعاد کوچک می‌باشد یا کثیفی آن کم می‌باشد می‌توانید این کار را در خانه انجام دهید. اغلب توصیه می‌شود، قالی، پادری و … را در خانه بشورید.

اصول و ابزار شست و شوی قالی در خانه

اگر قصد دارید قالی را در خانه بشورید باید به چند نکته بسیار مهم توجه کنید. پس از انتخاب یک جای مناسب نوبت به شست و شوی فرش می‌رسد اما بهتر است ابتدا گرد و خاک آن را بگیرید. برای این کار می‌توانید آن را جارو کنید یا بتکانید. از ضربه زدن با چوب نیز می‌توانید برای گرفتن غبار فرش استفاده کنید اما دقت کنید به فرش آسیبی وارد نشود.

چگونه بفهمیم فرش رنگ می‌دهد؟

قبل از این که آب را بر روی فرش بریزید، حتما اطمینان حاصل کنید که فرش شما رنگ نمی‌دهد. رنگ دادن آسیب زیادی به فرش وارد خواهد کرد. در قالی ماشینی و دستی نیز تفاوتی ندارد. برای اطمینان از رنگ ندادن فرش، ابتدا یک پارچه سفید که خیس و مرطوب شده است را بر روی سطح آن بکشید. اگر رنگ پارچه تغییر کرد، نشان از آن می‌باشد که فرش شما رنگ می‌دهد. در چنین موارد بهتر است شست و شوی قالی را به قالیشویی بسپارید.

مقاله مرتبط : شستشوی مکانیزه فرش در مشهد | چرا و چگونه؟

ابزار شست و شوی قالی

در هنگام شست و شوی فرش در خانه به ابزاری برای این کار نیاز دارید که حتما در انتخاب آن‌ها باید دقت کنید.

آب مناسب شست و شوی قالی

هنگام شست و شوی قالی بهتر است از آب سرد اجنتاب کنید. آب شست و شوی فرش باید ولرم باشد. ولرم بودن آب به معنای گرم بودن آن نیست. داغی بیش از حد آب می‌تواند به بافت فرش آسیب وارد کند و قالی نرمی خود را از دست بدهد.

مواد شوینده قالی

این که از چه موادی برای شست و شوی فرش استفاده کنیم، بستگی به میزان کثیفی قالی دارد. شامپو فرش، پودر دستی، مایع ظرف شویی، از ابزاری هستند که برای شست و شوی فرش در خانه مناسب است. اما اگر میزان آلودگی فرش شما کم است. بهتر است شوینده را در آب رقیق کنید و سپس از آن استفاده کنید. دقت دشته باشید که استفاده زیاد از شوینده ممکن است به بافت فرش آسیب برساند.

مواد-شست-و-شوی-قالی

نکات اشتباه هنگام شست و شوی قالی در خانه

  • در هنگام شست و شوی فرش در خانه، برخی نکات به اشتباه رایج شده است که بهتر است از آن اجتناب کنید. اولین نکته که تقریبا همه به آن دچار هستند، قرار دادن فرش شسته شده در مقابل تابش مستقیم خورشید است. این کار کاملا غلط است. اشعه خورشید ممکن است به بافت فرش شما آسیب وارد کند و دیگر نرمی سابق را نداشته باشد. بهتر است فرش خود را در جایی آویزان کنید که به دور از تابش مستقیم خورشید باشد. البته این کار ممکن است زمان زیادی بگیرد تا فرش، خشک شود.
  • اشتباه بعدی، استفاده از وسایل خشک کن و حرارتی اضافه می‌باشد که این مورد نیز به بافت فرش آسیب وارد می‌کند. بهتر است فرش را در حالت طبیعی رها کنید تا خشک شود.
  • استفاده از آب سرد اشتباه رایج بعدی می‌باشد، باید دقت داشت که آب سرد، قدرت شست و شوی فرش را ندارد و ممکن است پس از پایان کار، لکه و چربی بر روی فرش همچنان باقی مانده باشد. از طرفی آب داغ نیز به بافت و نرمی فرش آسیب جدی وارد می‌کند.
  • برای شست و شوی فرش بهتر است از برس نرم استفاده کنید. استفاده از برس سیمی یا زبر علاوه بر آسیب به بافت فرش، می‌تواند طرح آن را نیز بهم بریزد.

ابزار شست و شوی فرش در قالیشویی

قبل از این که به بررسی ابزار قالیشویی‌ها بپردازیم بهتر است با انواع قالیشویی آشنا شویم. قالیشویی‌ها سه نوع هست. قالیشویی سنتی، نیمه اتوماتیک و اتوماتیک که در ادامه به معرفی ابزار شست و شوی قالی در این مکان‌ها می‌پردازیم.

قالیشویی سنتی

در این قالیشویی‌ها فرایند شست و شوی تقریبا همانند خانه انجام می‌شود. البته از ابزاری مانند دستگاه شلاق زن برای شستن فرش نیز استفاده می‌شود. خشک کردن نیز می‌توانند به روش خانگی باشد یا از دستگاه خشک کن دیگی استفاده شود.

بیشتر بخوانید : اصول شستشوی دستی فرش در منزل

قالیشویی نیمه اتوماتیک

در این مراکز برای شست و شوی از روش سنتی استفاده می‌شود. اما برای خشک کردن اغلب از ماشین و تجهزیات بهتری استفاده می‌شود. برای شست و شو در برخی کارگاه‌ها از دستگاه پلیشر نیز استفاده می‌شود. کارگاه‌های نیمه اتوماتیک بهتر است از یک خشک کن قوی لوله‌ای استفاده کنند تا مشکلاتی مانند زردی فرش رخ ندند.

قالیشویی اتوماتیک

این دسته از قالیشویی‌ها برای احداث نیاز به هزینه زیادی دارند. تعداد آنها در ایران بسیار کم می‌باشد. در این قالیشویی‌ها برای شست و شو نیاز به چندین دستگاه مختلف می‌باشد. دستگاه‌های مختلف برای گرد گیری و پرز‌گیری، دستگاه‌های شست و شوی میزی یا دیسکی و در نهایت دستگاه‌های خشک کن لوله‌ای بسیار قوی. قطعا کیفیت و دقت شست و شوی در این مراکز بسیار بالا است و هیچگونه آسیبی به فرش وارد نمی‌شود.ش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


درصورتی که درخواست حذف یا ویرایش دیدگاه خود را دارید، از فرم تماس با ما استفاده کنید.

این مطلب مفید بود؟ برای دوستانتان هم بفرستید!
Telegram
WhatsApp
Twitter
Email