AstanCarpet

طریقه لکه بری فرش با مواد شوینده گیاهی

طریقه لکه بری فرش با مواد شوینده گیاهی

شست و شوی فرش با مواد گیاهی

لکه بری فرش کار ظریفی است. تمیزی فرش ها در نظافت و زیبایی خانه بسیار اهمیت دارد. شستشوی فرش ها اغلب هزینه بر است و نیاز به جمع کردن وسایل از روی فرش و یا انتقال آن به قالیشویی دارد. اما میتوان با توجه به شیوه های نگهداری فرش بسیاری از لکه ها را به سادگی با  و در همان محل قرارگیری فرش از بین برد. برای این کار کافی است تا بهترین شوینده را با توجه به نوع و میزان لکه انتخاب کرده و طریقه استفاده از آن را بدانید. بسیاری از مواد طبیعی و گیاهی برای شست و شوی فرش ها قابل استفاده هستند و هزینه های شما را هم کاهش می دهند. در ادامه با تعدادی از آن ها و روش به کارگیری شان آشنا خواهید شد.

قبل از شست و شوی فرش چه باید کرد؟

قبل از شستن فرش در صورت امکان سعی کنید تا گرد و غبار و یا مواد قابل برداشت از سطح فرش را پاک سازی کنید. مثلا اگر یک تخم مرغ بر روی فرش افتاده به سرعت اضافه آن را از روی فرش بردادید تا در آن نفوذ نکند. به یاد داشته باشید که شست و شوی سریع و بی وقفه فرش، به لکه بری سریع و راحت تر آن کمک زیادی می کند.

استفاده از آب ولرم برای جلوگیری از ورود آسیب به بافت فرش بسیار اهمیت دارد. همچنین بهتر است تا از برس های نرم استفاده شود تا از تار و پود فرش به خوبی محافظت گردد. تا جای امکان از ابر و اسفنج برای ساییدن فرش و از مسواک نرم برای پاک کردن آن استفاده کنید.

مطمئن شوید که فرش، رنگ پس نمی دهد. این مشکل که اغلب در هنگام شست و شوی فرش های دستباف رخ می دهد، به راحتی قابل تشخیص است. برای آن که مطمئن شوید که فرشتان رنگ نمی دهد بهتر است تا یک پارچه سفید و مرطوب را روی آن بکشید و یا پرزهای آن را در داخل پارچه سفید نگه دارید. اگر پارچه رنگی شده باشد به معنی رنگ پس دادن فرش و در نتیجه سخت شدن کار شست و شو خواهد بود.

نشاسته ذرت برای لکه بری فرش

یک قاشق غذاخوری از نشاسته ذرت را با یک قاشق غذاخوری سرکه مخلوط کنید و آن را روی فرش بسایید. برای دریافت نتیجه بهتر لکه بری فرش، خوب است که اجازه بدهید تا حدود دو روز از کار لکه بری بگذرد، سپس آن را با استفاده از جاروبرقی پاک کنید.

برای پاک کردن لکه جوهر، می توانید از مخلوط نشاسته ذرت و شیر هم استفاده کنید. از این مخلوط، خمیری حاصل می شود که باید اجازه دهید تا بر روی لکه بماند و خشک شود. سپس می توان آن را با استفاده از یک مسواک برداشت و سپس محل را با جاروبرقی به طور کامل پاک کرد.

ماء الشعیر

ماء الشعیر را می توان برای از بین بردن لکه های چای و قهوه مورد استفاده قرار داد. برای این کار کافی است تا مقداری از آن را روی فرش بریزید و پس از گذشت چند دقیقه محل را با ابر مرطوب پاک کنید و سپس با آب بشویید و سپس فرش را خوب خشک کنید.

لکه بری فرش با سرکه

استفاده از سرکه در کنار برخی دیگر از مواد می تواند، شما را از به کار گیری مواد شوینده شیمیایی جهت پاک کردن لکه ها از روی فرش، بی نیاز کند. اگر لکه کوچک و کم رنگی روی فرش ایجاد شده، می توانید نصف پیمانه سرکه سفید را با ۲ قاشق غذاخوری نمک مخلوط کرده و پس از حل شدن نمک، آن را با ابر بر روی فرش بسایید.

زمانی که فرش کاملا خشک شد، بهتر است که آن را جارو برقی بکشید. اما اگر لکه پر رنگ تری ایجاد شده، بهتر است تا محلول ساخته شده را با ۲ قاشق غذاخوری بوراکس مورد استفاده قرار دهید. بوراکس ماده شیمیایی است که در ترکیب مواد شوینده و برخی از مواد آرایشی وجود دارد و به صورت پودر سفید قابل انحلال در آب، موجود است.

سرکه را می توان برای پاک کردن لکه های حاصل از ریختن آب میوه بر روی فرش هم به کار برد. برای این منظور باید یک قاشق غذاخوری پودر ماشین لباس شویی را با یک و نیم قاشق غذاخوری سرکه و دو پیمانه آب، مخلوط کرده و آن را با استفاده از اسفنج یا ابر بر روی فرش بکشید.

جوش شیرین

جوش شیرین هم یکی دیگر از پاک کننده های طبیعی برای فرش به حساب می آید که علاوه بر خاصیت ضدعفونی کنندگی می تواند بوی بد حاصل از لکه را هم از بین ببرد. مخلوط جوش شیرین و نمک پاک کننده مناسبی برای از بین بردن لکه چربی ها است و حتی می توان آن را برای پاک کردن لکه های به جا مانده بر روی شیشه ها هم مورد استفاده قرار داد. برای استفاده از جوش شیرین باید مقداری از آن را روی لکه فرش ریخته و با حوله کاغذی به آرامی بمالید. پس از خشک شدن محل می توان با جاروبرقی آن را تمیز کرد.

برخی از افراد مخلوط کردن جوش شیرین با آب و کره بادام زمینی را برای لکه بری بهتر و پاک سازی مطلوب تر فرش ها، پیشنهاد می دهند که البته انجام آن توصیه نمی شود‌.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


درصورتی که درخواست حذف یا ویرایش دیدگاه خود را دارید، از فرم تماس با ما استفاده کنید.

این مطلب مفید بود؟ برای دوستانتان هم بفرستید!
Telegram
WhatsApp
Twitter
Email