AstanCarpet

طراحی دکوراسیون با فرش

طراحی دکوراسیون با فرش

طراحی دکوراسیون با فرش

طراحی دکوراسیون با فرش

یکی از ارکان اصلی در طراحی دکوراسیون منزل، انتخاب صحیح فرش و قالی محسوب می شود. همانطور که می‌دانید فرش‌ها در ابعاد مختلف، طرح و رنگ متنوع در بازار موجود می‌باشند که بنا به سلیقه خریداران به فروش می رسند. به جرات میتوان گفت که مبحث انتخاب فرش مناسب در موضوع دکوراسیون، مسئله ای پر چالش می‌باش. برای این کار به تبحر خاصی نیاز است. بخاطر داشته باشید که برخی از فرش‌ها علی رغم ظاهر زیبا و دلفریب، برای هر چیدمانی مناسب نیستند و برای خرید باید قواعد اصولی رعایت شود. مثلا فرشی که برای اتاق خواب مناسب است، به هیچ عنوان با سالن پذیرایی متناسب نمی باشد. با ما همراه باشید تا در ادامه مطلب شما را با سایر نکات مهم در مورد نحوه طراحی دکوراسیون با فرش آشنا کنیم.

بهترین زمان برای خرید فرش:

اگر به دنبال طراحی دکوراسیون دقیق و منحصر به فرد هستید، قبل از خرید وسایل منزل، بهتر است به سراغ انتخاب فرش بروید، و پس از آن سایر لوازم را به راحتی با آن ست کنید. به یاد داشته باشید که ابعاد و نوع طرح فرش باید با فضای منزل تناسب داشته باشد؛ به این معنا که در محیطی با دیزاین مدرن، قرار دادن فرش با طرح سنتی و یا دست بافت چندان دلنشین نخواهد بود.

نحوه انتخاب طرح مناسب:

وجود طرح های متنوع در بازار فروش ، برگزیدن مدل دلخواه را با اندکی مشکل مواجه کرده است. قبل از هر چیز به این نکته توجه داشته باشید که عمدتا فرش هایی با طرح و رنگ های شلوغ برای فضای کوچک توصیه نمیشوند، و همچنین فرش های ساده برای چیدمان شلوغ و یا مبلمان طرح دار مناسب تر می باشند. همان گونه که قبلا اشاره شد، فرش سنتی و یا طرح دستبافت، برای محیط مدرن و یا کلاسیک توصیه نمی شود. گزینه مناسب برای این دسته از چیدمان، فرش هایی با طرح و نقوش فانتزی می باشد.

انتخاب صحیح رنگ فرش:

معمولا کارخانه جات تولید فرش، به هنگام ارائه مدل های خود، در چند رنگ مختلف، اقدام به تولید می کنند. رنگهایی نظیر: کرم، گردویی، لاکی، سورمه ای، فیروزه ای و… از جمله پرطرفدارترین آن ها به شمار می آیند. عمدتا استفاده از رنگ های تیره در فضایی با ابعاد کم، و بلعکس استفاده از رنگ های روشن در فضایی بزرگ، از زیبایی و جلوه دکوراسیون شما میکاهد. هماهنگی رنگ فرش با مبلمان، پرده، موکت و یا کف پوش منزل بسیار حائز اهمیت است.

رنگ‌بندی فرش ایرانی و تاثیر آن در دکوراسیون
رنگ‌بندی فرش ایرانی و تاثیر آن در دکوراسیون

بهترین جنس فرش:

به طور عمده فرش ها در دو دسته اصلی دستبافت و ماشینی بافته می شوند، که فرش های دستبافت به دو نوع ابریشمی و پشمی تقسیم شده و فرش های ماشینی نیز به سه دسته اصلی شامل: آکریلیک، پلی استر و پلی پروپیلن تقسیم می شوند. هر چقدر که الیاف سازنده فرش مرغوب تر باشند، فرش بافته شده مقاوم تر خواهد بود. بدین منظور فرش های دستبافت در رده اول، و فرش های ماشینی آکریلیک از استحکام بیشتری برخوردار هستند.

ابعاد متناسب فرش:

یکی از رایج ترین اشتباهات در حوزه انتخاب فرش متناسب با دکوراسیون، ابعاد آن می باشد. اندازه فرش باید طوری انتخاب شود که در صورت قرار دادن مبلمان، پایه آن ها بیرون فرش قرار بگیرد. همچنین انتخاب فرش برای آشپزخانه باید طوری باشد که پس از بیرون کشیدن صندلی، پایه های آن همچنان بر روی فرش باقی بماند. در خصوص اتاق خواب هم این موضوع صدق میکند! علی رغم انتخاب غلط افراد زیادی، فرش اتاق خواب باید به اندازه ای بزرگ باشد که اطراف تخت را به خوبی پوشش دهد. این در حالی است که اغلب از قالیچه های کوچک برای اتاق خواب استفاده می شود. این نکته را به خاطر داشته باشید که خالی ماندن اطراف فرش نه تنها از زیبایی آن نمیکاهد، بلکه جلوه فرش را دو چندان می نماید.

طراحی دکوراسیون با فرش و تعداد مناسب فرش:

معمولا در فضای بزرگ، انتخاب تعداد فرش مناسب، خریدار را دچار سردرگمی می کند. در چنین شرایطی خرید چند تخته فرش با ابعادی کوچکتر، فضا را دلنشین تر خواهد کرد. مثلا قرار دادن 4 تخته فرش 9 متری، گزینه بهتری به جای 4 تخته فرش 12متری در یک محیط یکسان است. چرا که علاوه بر خالی ماندن اطراف فرش, فضای کافی برای چیدمان سایر لوازم مانند مبلمان یا بوفه و…  به وجود می آید. در ثانی حمل و نقل و شست و شوی فرش های کوچکتر به مراتب آسان تر از ابعاد بزرگ می باشد.

برند های مختلف فرش:

فرش مورد استفاده در دکوراسیون های امروزی اغلب از نوع ایرانی، ترکی، هندی و… هستند که خوشبختانه فرش های نفیس ایرانی از آوازه ویژه ای برخوردار می باشند. تبریز، کاشان، مشهد و کرمان از جمله شهرهای مهم ایران در تولید فرش های باکیفیت ماشینی و دستبافت هستند که از دیرباز توانسته اند نظر عده زیادی، حتی در خارج از کشور را به خود جلب کنند. پس شما می توانید با خیال راحت، فرشی ایرانی و مرغوب خریداری کنید.

ویژگی های فرش اتاق کودک:

بهترین گزینه برای انتخاب فرش اتاق کودک، فرش هایی با پرز دهی کم، مقاوم در برابر شست و شو، رنگ بندی شاد، در عین حال ساده و جذاب می باشند. استفاده از رنگ های روشن و خنثی برای اتاق کودکان به هیچ وجه توصیه نمیشود. زیرا علاوه بر شست و شوی مداوم، بر روحیه کودکان نیز تاثیر منفی به جای می گذارد. بهتر است ابعاد فرش کوچک انتخاب شود. مناسب ترین گزینه خرید یک قالیچه معمولی می باشد، چرا که اغلب فرش ها  و قالیچه های پرز بلند، مقداری آشغال مانند خرده های بسکوییت یا اشیا ریز را در خود حفظ می کنند، در نتیجه جارو کشیدن و تمیزی آن را تحت تاثیر قرار می دهند. بهتر است از فرش های پرز بلند برای اتاق خواب بزرگسالان، راهرو و یا فضاهای کوچک استفاده شود.

استفاده از فرش در دکوراسیون اتاق کودک
استفاده از فرش در دکوراسیون اتاق کودک

موارد دیگر در طراحی دکوراسیون با فرش :

علاوه بر فرش، گلیم، گبه، موکت های معمولی و پرز بلند، قالیچه و… نیز در برخی از دکوراسیون ها کارایی دارند که اگر در جای مناسب خود قرار بگیرند، به زیبایی محیط می افزایند و گرمای خاصی را به فضای اطراف خود میبخشند. همان طور که اشاره شد انتخاب فرش مناسب با فضا نیازمند اندکی دانش در زمینه دکوراسیون منزل می باشد که با بکار گیری نکات ذکر شده، می توان به نتیجه مطلوب دست پیدا کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


درصورتی که درخواست حذف یا ویرایش دیدگاه خود را دارید، از فرم تماس با ما استفاده کنید.

این مطلب مفید بود؟ برای دوستانتان هم بفرستید!
Telegram
WhatsApp
Twitter
Email