AstanCarpet

رفع حساسیت به فرش

رفع حساسیت به فرش

حساسیت به فرش - موی حیوانات خانگی روی فرش

چگونگی رفع حساسیت به فرش

حساسیت یا آلرژی یکی از شایع ترین اختلالات جسمی در انسان محسوب می شود و از انواع مختلفی برخوردار است. گرفتگی یا آبریزش بینی، مسدود شدن راه تنفسی ، عطسه ، خارش مکرر چشم و گوش و بینی به همراه التهاب ، از جمله علایم شایع ابتلا به آلرژی است. علاوه بر تغییرات فصل و آب و هوا ، گرد و غبار و آلودگی های محیطی نیز زمینه ساز بروز حساسیت می باشند. به طور کلی آلرژی از عوامل گوناگونی سر چشمه می گیرد که یکی از عجیب ترین آن ها ، حساسیت به فرش است.

چرا حساسیت به فرش ایجاد می‌شود؟

همان طور که مستحضر هستید ، فرش و موکت به دلیل رفت و آمد های مکرر در معرض آلودگی بسیاری قرار دارند ؛ لذا منبع وسیعی برای رشد و تکثیر انواع میکروب ها و حشرات میکروسکوپی به شمار می آیند . نداشتن خواب مناسب و کافی، خارش پوست ، خستگی مفرط ، تحریک و التهاب چشم- گوش – بینی ، بروز لکه های پوستی ، اختلال در نفس کشیدن و… همگی بخشی از علائم ابتلا به حساسیت فرش هستند که معمولا از حشره ای بسیار ریز به نام “مایک” نشات می گیرند . این موجود به راحتی در لا به لای پرز فرش ، موکت و یا حتی پتو رشد می کنند و سبب ایجاد عارضه در افراد می شوند ؛ و درمان آن گاهی هفته ها یا ماه ها به طول می انجامد.

متاسفانه!

حساسیت به فرش در کودکان نسبت به بزرگسالان بسیار شایع تر می باشد . به دلیل ضعیف بودن سیستم دفاعی بدن کودکان و همچنین ارتباط بیشتر آن ها با فرش و موکت (نظیر خوابیدن یا بازی کردن بر روی فرش)، درصد ابتلای بیشتری را به خود اختصاص داده اند . به طور کلی کودکان با تنفس سریع و تماس بیشتر با سطح فرش ، گزینه های مستعد بروز حساسیت می باشند.

علاوه بر حشره مایک، آلودگی ها و گرد و غبار موجود در فرش نیز ، از عاملان ایجاد آلرژی مخصوصا در زمینه اختلالات تنفسی به شمار می آیند . این مشکل حتی در مورد فرش هایی که به تازگی خریداری شده اند نیز صدق می کند! چرا که آن ها هم در پروسه تولید و عرضه ، دستخوش تغییرات و نفوذ عاملان حساسیت شده اند.

حساسیت تنفسی به فرش
حساسیت تنفسی به فرش

راه های مقابله با حساسیت به فرش

برای رفع این مشکل ، از روش های متفاوتی استفاده می شود. استفاده از دارو های ضد حساسیت، تزریق آنتی هیستامین، مصرف اسپری های دهانی و… از جمله روش های درمانی حساسیت به وسیله دارو می باشند. متاسفانه بهبودی با دارو در این زمینه مقطعی بوده و پس از پایان دوره درمان، مجددا عود خواهد کرد. اصلی ترین راهکار برای از بین بردن آلرژی، حذف گزینه های مسبب این امر می باشند. با ما همراه باشید تا در ادامه مطلب شما را با راهکار های درمان حساسیت به فرش آشنا کنیم.

اقدامات در مواجه با حساسیت به فرش

  • بهتر است در طول هفته ، حداقل دو الی سه مرتبه نسبت به کشیدن جارو برقی بر روی فرش و موکت اقدام کنید. استفاده از انواع دیگر جارو موجب پراکندگی ذرات آلوده و افزایش بیشتر آلرژی می شود.
  • برای جلوگیری از انتشار عاملین بروز حساسیت ، استفاده از موکت در راهرو های ورودی ، دستشویی و آشپزخانه را متوقف کنید. زیرا رطوبت موجود در این اماکن ، بستری مناسب برای رشد میکروب و قارچ ها را فراهم می آورد.
  • به هنگام جارو کشیدن و زدودن گرد و غبار از منزل ، به منظور تهویه هوا ، درب و پنجره ها را باز نمایید.
  • در هنگام خرید فرش یا موکت ، کیفیت و استاندارد بودن محصول را مورد بررسی قرار دهید و مدلی را برگزینید که VOC کمتری را وارد هوا کند.

بیشتر بخوانید: فرش ماشینی خوب چی بخرم؟

  • بهترین نوع فرش که کاملا ضد حساسیت شناخته شده است ، از نوع آکریلیک می باشد؛ در زمان خرید برچسب پشت فرش را مورد بررسی قرار دهید.
  • به هنگام پهن کردن موکت در خانه، تمامی درب و پنجره ها را باز کنید و حتی الامکان پس از گذشت سه روز به منزل برگردید.
  • بهترین جایگزین برای موکت یا فرش اتاق خواب ، پارکت یا قالیچه های کوچک می باشند ، زیرا با صرف کمترین زمان و نیرو ، میتوان آن ها را از آلودگی پاک نمود.
  • در صورت کثیف بودن فرش یا موکت ، نسبت به شست و شوی آن اقدام کنید. استفاده از شامپو فرش یا بخار شو در این زمینه کارایی نخواهد داشت ، و تنها با فراهم آوردن رطوبت ، محل مناسبی برای رشد و تکثیر حشرات ناقل حساسیت به وجود می آورید.

بیشتر بخوانید: مضرات شامپو فرش چیست؟

مراقب پتوها باشید!

  • پتو نیز یکی از عاملان ایجاد حساسیت های تنفسی می باشند که در طول سال باید شسته شده و یا با پارچه های ملحفه ای روکش شوند.
  • مطمئن ترین راه برای از بین بردن کامل آلاینده ها ، شست و شوی فرش با آب و مواد شوینده ، سپس پهن کردن آن در برابر تابش نور خورشید می باشد.
  • برای از بین بردن ذرات کوچک مخفی شده در پرز های فرش ، استفاده از شوینده های قوی ، بسیار پرکاربرد خواهد بود.

در نهایت

به طور کلی نظافت به موقع فرش، نقش بسیار موثری در روند بهبود حساسیت به فرش ایفا می کند. به خاطر داشته باشید که در برخی از موارد ، حتی استفاده از دارو در این زمینه نیز کارایی نخواهد داشت. به همین دلیل توصیه می شود که در صورت مشاهده علائم آلرژی زا ، از سوی فرش، سریعا برای تمیز نمودن و پاکسازی آن دست به کار شوید. مسلما شست و شوی موثر در خانه های آپارتمانی ، آن هم با مواد شوینده قوی ، کار بسیار دشواری است که افراد بسیاری از عهده آن بر نمی آیند. در چنین شرایطی ، مناسب ترین راهکار ، سپردن فرش و موکت یا انواع پتو به یک قالیشویی معتبر می باشد.

قالیشویی آستان ” مفتخر است که با بهره گیری از آخرین تکنولوژی روز دنیا، و با بهترین و مرغوب ترین مواد شوینده ، فرش و موکت های شما را در کمترین زمان ممکن و با کیفیتی تضمینی ، مورد شست و شو قرار دهد؛ به گونه ای که با دریافت مجدد فرش خود ، بدون هیچگونه حساسیت و آلرژی ، از داشتن آن لذت ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


درصورتی که درخواست حذف یا ویرایش دیدگاه خود را دارید، از فرم تماس با ما استفاده کنید.

این مطلب مفید بود؟ برای دوستانتان هم بفرستید!
Telegram
WhatsApp
Twitter
Email