AstanCarpet

طریقه شستن فرش ابریشم در منزل؛ حل مشکل رنگ پس دادن فرش

طریقه شستن فرش ابریشم در منزل؛ حل مشکل رنگ پس دادن فرش

شستشوی فرش

باید ها و نباید هایی در رابطه با شستن فرش ابریشم در منزل وجود دارند. که در این نوشته به بررسی مهمترین آنها خواهیم پرداخت.

از آنجایی که فرش های دستباف ظرافت بسیاری دارند، بنابراین فرایند شستن آنها نیز بسیار حساس است. اگر در این زمینه تخصص کافی را نداشته باشید. احتمالا رنگ پس دادن یا تداخل رنگ را در قسمت هایی از فرش شاهد خواهید بود.

آیا می توانیم فرش ابریشم را در منزل بشوییم؟

اگرچه شستن فرش های دستباف حساس تر از سایر فرش ها است. و بهتر است این کار توسط قالیشویی معتبر انجام شود. اما در صورتی که امکانات مناسب و دانش کافی را داشته باشید. می توانید در منزل نیز این کار را انجام دهید. توجه داشته باشید که شوینده،، دمای آب و … در فرآیند شستن فرش ابریشم در منزل دخیل هستند.

اصول شستن فرش ابریشم کدامند؟

پیش از شستن فرش دستباف ابریشم یا پشمی، باید مطمئن شوید که رنگ پس می دهد یا خیر؟ برای این کار می توانید، بخشی از فرش را که زیاد در معرض دید نیست بشویید تا متوجه شوید رنگ پس می دهد یا خیر.

شستن فرش ابریشم در منزل
شستن فرش ابریشم در منزل

روش دیگری برای تست رنگ دادن فرش دستباف وجود دارد. که با استفاده از یک پارچه سفید نمناک قسمتی از فرش را تمیز کنید. اگر فرش رنگ پس بدهد آثارش روی پارچه مشخص خواهد شد. معمولا قسمت هایی که رنگ تیره دارند، بیشتر رنگ پس می دهند. در صورتی که فرشتان به مقدار زیاد رنگ پس می دهد. توصیه می شود این کار را به متخصصین بسپارید که تجهیزات و تجربه کافی برای این کار را دارند.

مراحل شستن فرش دستباف در منزل

اصول شستن فرش ابریشم در منزل تقریبا مشابه با شستن دیگر فرش های معمولی است. به این ترتیب که:

ــ ابتدا فرش را با جارو برقی و جاروی دستی به خوبی تمیز کنید و تا جای امکان گرد و خاک داخل آن را بیرون بیاورید. سپس فرش را تکان دهید، یا از جایی آویزان کنید و با جارو به پشت فرش ضربه بزنید. سعی کنید این کار را با ظرافت انجام دهید تا فرش صدمه ای نبیند.

ــ شوینده مناسبی انتخاب کنید که با رنگ و الیاف فرشتان سازگار باشد. معمولا چون فرش های دستباف با رنگ های طبیعی رنگ آمیزی می شوند. زمان شستشو با شوینده های اسیدی و قلیایی واکنش نشان می دهند. از این رو باید شوینده ای انتخاب شود که خنثی باشد تا روی رنگ فرش تاثیر نگذارد.

ــ توجه داشته باشید، که فرشش های ابریشمی و پشمی را نباید با آب داغ شست. دمای آب می بایست متناسب باشد. همچنین نباید فرش های دستباف را از قبل خیس کنید. این کار باعث می شود رنگ پس دهد و تداخل رنگ ایجاد شود.

ــ پس از اینکه شستشوی فرش را تمام کردید. مرحله آبکشی و پارو کشی را به دقت انجام دهید. توجه داشته باشید، که تا جای امکان آب داخل فرش باقی نماند.

ــ پس از پارو کشی بگذاری فرش به مدت یک ساعت همانطور پهن شده بماند. تا آب آن به صورت کامل خارج شود. این فرآیند باعث می شود، رنگ های موجود در آب به قسمت های دیگر فرش نروند. فرش های دستباف را بهتر است لوله نکنید! این کار موجب تداخل رنگ خواهد شد.

ــ پس از آنکه مطمئن شدید دیگر هیچ آبی از فرش خارج نمی شود. می توانید آن را در یک مکان مناسب آویزان کنید تا خشک شود.

چطور مشکل رنگ پس دادن فرش ابریشم را حل کنیم؟

جدی ترین مشکلی که شستن فرش دستباف در منزل می تواند ایجاد کند، مربوط به رنگ پس دادن می شود. همانطور که پیشتر توضیح داده شد. در صورتی که متوجه شدید فرشتان رنگ می دهد، بهتر است آن را به یک قالیشویی با تجربه بسپارید.

چنانچه پس از شستشو متوجه شدید که رنگ قسمت هایی از فرش با هم ترکیب شده. بهتر است تا دیر نشده دست به کار شوید و با متخصصین این کار در مراکز شستشوی فرش تماس بگیرید. توجه داشته باشید که چاره کار در شستن دوباره با شوینده ای دیگر نیست، شاید این کار را بدتر از قبل کند. استفاده از وایتکس و … توصیه نمی شود.

استفاده از محلول ماست و هیدرو

روشی برای از بین بردن تداخل رنگ در فرش های دستباف وجود دارد، که باید حرفه ای بود تا از آن استفاده کرد. روش کار به این صورت است که مقداری ماست ترش و بدون چربی را آماده کرده و به اندازه کافی هیدروسولفیت به آن اضافه کنید. هیدروسولفیت در صنایع رنگرزی کاربرد دارد و تنها افراد با تجربه مقدار استفاده از آن را می دانند. اگر ماست سفت است کمی آب به آن بیفزایید و آنقدر هم بزنید، تا محلولی یک دست به دست آید.

شستشوی فرش ابریشم دستباف
شستشوی فرش ابریشم دستباف

بهتر است ده دقیقه محلول را به حال خود باقی بگذارید. سپس با یک یک قلم موی باریک محلول را بر روی قسمت هایی که تداخل رنگ ایجاد شده بکشید. توجه داشته باشید که محلول به قسمت های دیگر فرش تماس نداشته باشد.

بگذارید تا محلول روی فرش خشک شود. سپس آن را بردارید و سعی کنید با یک پارچه نمناک آثار محلول را از بین ببرید، یا آنکه بشویید و در نهایت فرش را برای خشک شدن در جای مناسب قرار دهید.

باید ها و نباید های شستن فرش ابریشم

مطلب مرتبط: شماره تماس اتحادیه قالیشویی مشهد | روند ثبت شکایت چطور است؟

نگهداری صحیح و استفاده از فرش خصوصا نوع دستبافش مهم است. سطحی که فرش روی آن پهن می شود، باید خشک و صاف و عاری از گرد و خاک باشد. سطوح سرامیکی و موزاییک برای این کار مناسبند. اما سطوحی که آهکی و گچی هستند به راحتی می توانند فرش را دچار آسیب کنند.

نگهداری از فرش در مقابل آلودگی و گرد و خاک بسیار مهم است. هرچقدر فرش کمتر شسته شود، عمر فرش بیشتر می شود. اما این به معنای این نیست که اگر فرش کثیف باشد هم آن را نشویید.

شستن فرش ابریشم در منزل میتواند به خاطر رنگ پس دادن کمی دردسر ساز باشد. با اینکه در این نوشته راهکاری برای از بین بردن تداخل رنگ بیان شده. اما در صورت نداشتن تجربه کافی توصیه می شود، از این روش استفاده نکنید. پیش از آنکه دیر شود و رنگ ها تثبیت شوند، فرش را به یک قالیشویی معتبر بسپارید.

شما چه تجربه ای در این زمینه دارید، آیا تاکنون فرش دستباف را در منزل شسته اید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


درصورتی که درخواست حذف یا ویرایش دیدگاه خود را دارید، از فرم تماس با ما استفاده کنید.

این مطلب مفید بود؟ برای دوستانتان هم بفرستید!
Telegram
WhatsApp
Twitter
Email