AstanCarpet

صفر تا صد شستشوی فرش ابریشم در مشهد

صفر تا صد شستشوی فرش ابریشم در مشهد

صفر تا صد شستشوی فرش ابریشم در مشهد

 فرش ابریشم ظریف یک زیبایی منحصربه‌فردی به خانه شما می‌بخشد. به دلیل ماهیت ظریف این الیاف، شستشوی فرش ابریشم روش متفاوتی با فرش معمولی دارد. شما ممکن است تجربه زیادی در شستشوی فرش و مراقبت از فرش داشته باشید ولی شستشوی فرش ابریشم همیشه به‌ آسانی شستشوی فرش‌هایی با الیاف دیگر نیست.

فرش‌های ابریشمی برای شستشو نیاز به محلول شستشوی مخصوص و مهارت خاصی دارد تا مثل اول براق شوند. فرش‌های ابریشمی درصورتی‌ که به‌درستی شسته نشوند کدر و مات می‌شوند. به دلیل ظرافت الیاف ابریشم، شستشوی سرسری و ملایم فرش‌های ابریشم با مراقبت مداوم، ممکن است بهترین راه برای اطمینان از حفظ زیبایی فرش ابریشمی شما برای چندین سال باشد. ما در گروه قالی‌شویی آستان در این مقاله شما عزیزان را با شستشوی فرش ابریشم آشنا خواهیم کرد. تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

فرش ابریشم

شستشوی فرش ابریشم

ابریشم از فیبر پروتئینی طبیعی تشکیل می‌شود. بیشتر فرش‌های ابریشم در کشورهای غرب آسیا ساخته‌ شده است و الیاف آن‌ها از پیله کرم ابریشم به دست می‌آید. الیاف ابریشم به‌صورت شگفت‌آوری قوی و بسیار انعطاف‌پذیر هستند. فرش ابریشم را می‌توان کشید تا به‌راحتی به سایز اصلی خود بازگردد و این به دلیل انعطاف‌پذیری بالای آن است.

فرش‌های ابریشم بسیار صاف و سبک‌ وزن بوده اما کاملاً ظریف هستند. جنس این فرش‌ها می‌تواند به‌راحتی لکه‌دار شود و نباید در مکانی قرار گیرند که رفت‌وآمد بر روی آن زیاد است. عبور و مرور مکرر می‌تواند رنگ فرش را محو زده کند و به گلدوزی آن آسیب برساند. تمیز کردن به‌صورت مالیدن و ساییدگی به‌راحتی می‌تواند به فرش ابریشم آسیب برساند.

فرش ابریشم واقعی

 فروشندگان در برخی بازارها برای قالب کردن فرش ماشینی خود، آن‌ها را باقیمتی بالا به‌عنوان ۱۰۰% ابریشمی معرفی می‌نمایند. هرچند که این تفاوت پوشیده نیست. یک فرش با مالش کف دست بر روی سطح آن، قابل‌تشخیص است. ابریشم احساس‌گرمی را ایجاد می‌کند درحالی‌که دیگر الیاف سرد باقی می‌مانند. آزمون سوختگی بسیار دقیق‌تر می‌باشد. فروشنده فرش ممکن است موافقت کند که شما یک تار از پشت فرش را جدا کنید. سپس آن را بسوزانید. اگر بوی سوختگی مثل تار مو داشت، آن ابریشم واقعی است. الیاف مصنوعی ذوب خواهند شد و یا بویی شبیه به کاغذ سوخته می‌دهند.

نگهداری تمیز فرش ابریشم

نگهداری فرش ابریشم در یک اتاقی که به‌ندرت مورداستفاده قرار می‌گیرد، شاید در وهله اول بهترین راه برای تمیز نگه‌داشتن آن باشد.

برای حذف گردوغبار و هرگونه موادی که بر روی فرش قرار دارد، می‌توانید آن را به‌آرامی توسط یک جاروی معمولی و جاروبرقی تمیز نمایید. به تماس نور یا جارو برای جلوگیری از آسیب به الیاف فرش باید توجه نمایید. اگر فرش را بخواهید جاروبرقی بکشید، باید بدون برس مکش، جارو شود. برس غلتکی به فرش ابریشمی آسیب می‌رساند و حتی یک برس ساکن هم ممکن است به فرش ابریشمی آسیب برساند.

لکه‌گیری فرش ابریشم

لکه‌گیری فرش ابریشم

هرگونه مایعات و یا مواد غذایی که بر روی فرش ریخته می‌شود باید بلافاصله تمیز شود تا به لکه‌ای ماندگار تبدیل نشود. مواد غذایی خشک را با یک قاشق می‌توان برداشت و دور ریخت. هرچند باید توجه کرد که روی فرش خراشیدگی ایجاد نشود. هر نوع خراش دادن با قاشق یا ایجاد اصطکاک به این صورت می‌تواند الیاف فرش را پاره کند. در صورت ریختن مایعات و یا اثر باقی‌مانده، باید به‌آرامی توسط یک پارچه تمیز و سفید به هراندازه که ممکن است تحت‌فشار قرار گیرد. اگر اثر رنگ باقی ماند، از یک پاک‌کننده ملایم استفاده کنید.

از گرما و مواد شیمیایی اجتناب نمایید

منابع حرارتی, چه سشوار یا بخاری به‌هیچ‌عنوان نباید برای خشک‌ کردن فرش ابریشم مورداستفاده قرار گیرند. گرما قطعاً کمک می‌کند که فرش سریع‌تر خشک شود، اما برای همیشه می‌تواند از سایز فرش بکاهد و یا در غیر این صورت به فرش آسیب برساند. علاوه بر این, آب مورد استفاده برای شستشوی فرش باید سرد یا ولرم باشد. چراکه آب داغ می‌تواند موجب کوچک شدن فرش، محو شدن رنگ‌ها و یا باعث آسیب‌های دیگر شود.

عدم استفاده از پاک‌کننده‌های شیمیایی

پاک‌کننده‌های شیمیایی یا از بین برنده‌های لکه نباید برای شستشوی فرش ابریشم مورداستفاده قرار گیرند. بیشتر الیاف ابریشمی بسیار حساس بوده و در برابر سختی این مواد شیمیایی مقاومت زیادی ندارند. رنگ فرش ممکن است محوشده و در فرش ممکن است سوراخ ایجاد گردد. همچنین بافت فرش ممکن است تغییر نماید. حتی اگر آسیبی در صورت استفاده از این مواد شیمیایی مشاهده نکردید، توجه  داشته باشید که این مواد شیمیایی می‌تواند الیاف فرش را تضعیف نماید و اجازه دهد که سوراخ‌ها و یا پارگی به‌راحتی در فرش ایجاد شود.

شستشوی فرش ابریشم در نگاه کلی

شستشوی فرش ابریشم در نگاه کلی

در مواردی ممکن است فرش ابریشم شما نیاز به شستشوی کاملی داشته باشد. ازآنجایی‌ که فرش ابریشم  به گرما و یا مواد شیمیایی حساس می‌باشد، غیرممکن است که بتوانید از یک شامپو فرش عادی برای شستشو استفاده نمایید. پس‌ازآنکه برای حذف گردوغبار فرش به‌آرامی بر روی آن جارو کشیدید، یکپارچه را توسط محلول سرکه سفید و آب آغشته و لکه‌گیری نمایید. یا به‌آرامی بر روی تمام سطوح بمالید.

شستشوی حرفه‌ای

بهتر است که شستن فرش ابریشمی را به یک قالی‌شویی خوب بسپارید ولی باید توجه کرد که قالی‌شویی‌ای که فرش خود را به آن می‌سپارید معتبر و در کار خود حرفه‌ای باشد. ممکن است برخی قالی‌شویی‌ها بر این امر متذکر شوند که خشک‌شویی فرش ابریشم امن است. در نظر داشته باشید که بدون نظر کارشناس و گرفتن برگه ضمانت یا قرارداد این کار را انجام ندهید.

خلاصه مطلب

فرش ابریشم دارای الیاف ظریف و بسیار حساسی است. شست و شوی فرش ابریشم به دلیل حساسیت این فرش باید با روش درست و اصولی آن انجام گیرد تا به بافت و الیاف فرش آسیبی وارد نشود. ما در گروه قالی‌شویی آستان مطالبی در مورد شستشوی فرش ابریشم، نگهداری فرش‌ها، لکه‌گیری فرش و… در اختیار شما عزیزان قراردادیم. امیدواریم بهره لازم را برده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


درصورتی که درخواست حذف یا ویرایش دیدگاه خود را دارید، از فرم تماس با ما استفاده کنید.

این مطلب مفید بود؟ برای دوستانتان هم بفرستید!
Telegram
WhatsApp
Twitter
Email