AstanCarpet

با انجام راهکارهای زیر دیگر نگران شستشوی فرش فانتزی خود نباشید

با انجام راهکارهای زیر دیگر نگران شستشوی فرش فانتزی خود نباشید

فرش فانتزی

فرش فانتزی از زیباترین و مدرن‌ترین فرش‌هایی است که امروزه وارد خانه‌ها شده است. این فرش‌ها با دارا بودن طرح‌ها و نقش‌های متفاوت و زیبا، طرفداران خاص خود را دارد که اغلب افراد آن را به فرش‌های طرح سنتی ترجیح می‌دهند. شستشوی فرش فانتزی همانند فرش‌های قدیمی نبوده و نیازمند توجه بیشتری است؛ زیرا این فرش‌ها به نسبت سایرین، ظریف‌تر بوده و شستشوی نامناسب آن می‌تواند به بافت فرش آسیب جدی برساند.

ترکیب شدن رنگ‌های فرش در صورت شستشوی نامناسب و غیراصولی آن، یکی دیگر از مشکلاتی است که ممکن است برای فرش فانتزی پیش آید. لذا شستشوی فرش فانتزی نیاز به تخصص و مهارت خاصی است که در متخصصین قالی‌شویی آستان می‌توان یافت. ما در مجموعه آستان، آماده خدمت‌رسانی به شما عزیزان می‌باشیم.

مشخصات فرش فانتزی

مشخصات شستشوی فرش فانتزی

طراحی و رنگ‌بندی فرش‌های فانتزی به‌گونه‌ای است که بیشتر از رنگ‌های شاد و زنده در بافت آن استفاده می‌شود. بستگی به نوع و سبک چیدمان خانه، می‌توانید از انواع فرش‌های فانتزی استفاده نمایید. فرش‌های مدرن و فانتزی در مقایسه با فرش‌های ماشینی کلاسیک همچون فرش‌های 1500 شانه، 1200 شانه، 1000 شانه و 700 شانه، از طرح‌های ساده‌تری برخوردارند. در طراحی این فرش‌ها بیشتر از اشکال هندسی مانند مکعب، دایره و غیره استفاده ‌شده است.

این فرش‌های زیبا و جدید برای انواع اتاق‌خواب‌ها، آشپزخانه‌ها، اتاق نشیمن، تی وی روم و غیره مناسب است زیرا این فرش‌ها با طرح‌های ساده و شیک‌تری که دارند می‌توانند جلوه‌ای زیبا بر خانه‌های شما ببخشند. همچنین شما عزیزان می‌توانید با در نظر گرفتن المان‌های دیگری همچون کوسن یا مبلمان، زیبایی فرش‌های فانتزی خود را بیشتر کنید.

مواد موردنیاز برای شستشوی فرش‌ فانتزی

سرکه، آب، جاروبرقی، شامپو فرش یا شامپو صنعتی، جوش‌شیرین، سطل و برس لوازمی هستند که برای شستشوی فرش فانتزی در خانه به آن احتیاج دارید. اگرچه در مقالات گذشته در ارتباط با مضرات شامپو فرش صحبت کردیم اما با توجه به شرایط خاصی می توان این کار را انجام داد.

برای هریک از مراحل شستشو باید از این وسایل به‌طور دقیق و مناسب استفاده کرده تا علاوه بر تمیزی، آسیبی به بافت، طرح و رنگ فرش شما وارد نشود.

نکات مهم در مراحل شستشوی فرش‌ فانتزی

شستشوی انواع فرش‌ها کار سخت و طاقت‌فرسایی است، فرش‌های سنتی با سنگینی خود، توان را از آدمی گرفته و موجب خستگی مفرط می‌شدند. فرش‌های فانتزی با سبک بودن نسبی نسبت به فرش‌های طرح سنتی، امکان شستشو در منزل را فراهم آورده اند. اما با این‌حال، آپارتمانی بودن خانه‌ها و همچنین خاص بودن روش شستشوی فرش فانتزی ، ایجاب می‌کند که این کار را در منزل انجام نداده و شستشوی این نوع فرش‌ها را به افراد ماهر و یا بهترین قالیشویی در مشهد و یا سایر شهرها بسپارید.

قبل از شستشوی فرش فانتزی باید مسائلی را مدنظر قرارداد تا با رعایت آن، فرشی تمیزتر، زیباتر و سالم‌تر داشت.

1. تمیز کردن کامل فرش

قبل از شستشوی فرش‌ فانتزی باید آن را به‌طور کامل جاروبرقی کشیده و تمیز کرد. نبود هرگونه اشغال و کثیفی بر روی فرش، می‌توان میزان تمیزی آن بعد از شستشو را افزایش دهد. درصورتی‌که ابعاد فرش شما کوچک است، پیشنهاد می‌کنیم تا آن را بتکانید و از تمیزی آن اطمینان حاصل کنید.

2.توجه به جنس فرش و نحوه شستشوی آن

در نظر گرفتن جنس فرش و نحوه شستشوی مناسب آن می‌تواند تا حد زیادی شما را یاری نماید. در پشت تمامی فرش‌ها، برگه‌ای حاوی اطلاعات فرش ازجمله ابعاد و جنس نخ درج‌ شده است.  با در نظر گرفتن این اطلاعات می‌توان فرشی به‌مراتب سالم‌تر و تمیزتر پس از شستشو داشت.

روش های شستشوی فرش فانتزی

باید توجه داشت که اکثر فرش‌های فانتزی با استفاده از الیاف مصنوعی و همچنین نخ‌های اکرلیک بافته می‌شوند و برای شستشوی این نوع فرش‌ها بهتر است که از شامپوهای صنعتی استفاده شود. زیرا شستشو با پودر می‌توان آسیب جدی به این نوع فرش‌ها زده و ریشه‌های فرش را دچار زردآب کرده و رنگ داخل و ریشه‌های فرش را تغییر دهد.

برای رفع این مشکل مطالعه مقاله دلیل زرد شدن ریشه فرش بعد از شستن چیست و چطور آن را از بین ببریم؟ پیشنهاد می‌شود.

3.لکه گیری

اگر فرش‌های فانتزی شما لکه دارد بهتر است قبل از شستشو، به لکه‌گیری بپردازید. ازآنجایی‌که این فرش‌ها اغلب در اتاق‌خواب کودک و یا آشپزخانه‌ها استفاده می‌شوند، احتمال لکه داشتن آن‌ها بسیار بالا است. لذا باید قبل از شروع به شستشوی فرش‌های فانتزی، به از بین بردن لکه فرشتان توجه کنید.

سرکه می‌تواند یکی از مواد مؤثر در جهت از بین بردن انواع لکه باشد و بهتر است پس از مالیدن سرکه و تمیز کردن لکه‌های قدیمی، از آب فراوان برای شستشو استفاده نمایید تا هیچ اثری از بوی سرکه بر روی فرش نماند.

4.شستشوی فرش فانتزی

برای شستشوی فرش‌ فانتزی، بهتر است یک پیمانه شامپو فرش و 5 پیمانه آب را مخلوط کرده و پس از لکه‌گیری، بر روی فرش به‌صورت دورانی بکشید. تمامی قسمت‌های فرش را برس کشیده تا هیچ آلودگی بر روی فرش باقی نماند.

5.عدم استفاده از آب گرم

هرگز برای شستن فرش‌های فانتزی از آب گرم استفاده نکنید. زیرا باعث از بین رفتن بافت فرش شده و به‌سرعت فرش شما را کهنه می‌کند.

6.آبکشی کامل فرش

پس از شستشو، باید به‌صورت کامل فرش را آب‌کشیده و تمیز نمایید. استفاده از آب با فشار زیاد می‌تواند تمامی کف‌ها و همچنین آلودگی را از فرش‌های شما بزداید.

7.فرش را در مقابل نور مستقیم آفتاب قرار ندهید

بهتر است فرش را در قسمتی قرار دهید که در معرض نور مستقیم آفتاب نباشد. زیرا تابش مستقیم نور باعث از بین رفتن رنگ فرش و تغییر آن به‌مرور زمان خواهد شد. بهتر است زمان مناسبی را به خشک شدن طبیعی فرش فانتزی اختصاص دهید و از عجله در خشک‌ کردن آن بپرهیزید.

از بین بردن لکه از روی فرش فانتزی

برای لکه‌گیری فرش‌ها باید به نوع لکه دقت کرد اما اگر نمی‌توانید تشخیص دهید که لکه موجود مربوط به چه زمان و یا چه موادی است می‌توانید از این روش ها برای پاک کردن آن استفاده کنید.

حذف لکه فرش فانتزی

لکه بری در شستشوی فرش فانتزی

  1. برای لکه‌گیری مقداری جوش‌شیرین بر روی فرش بپاشید. جوش‌شیرین با داشتن فرمولاسیون خاص خود می‌تواند سخت‌ترین لکه را بدون اینکه آسیبی به فرش برساند، از بین ببرد.
  2. مقداری سرکه را با آب مخلوط‌ کنید و در درون اسپری بریزید. اسپری کردن سرکه بر روی لکه‌های فرش موجب پاک‌سازی راحت‌تر آن می‌شود.
  3. با استفاده از یک برس آرام بر روی لکه‌ها اصطحکاک ایجاد کنید تا روند پاک‌سازی لکه سریع‌تر انجام شود.
  4. پس از ناپدید شدن لکه‌ها، به‌آرامی آب ولرم را بر روی لکه اسپری کنید و با حوله و یا دستمالی تمیز روی آن بکشید، تا با این روش بو و همچنین نم فرش ناشی از وجود سرکه و جوش‌شیرین از بین رود.

پس از طی تمامی مراحل، فرش شما آماده شستشوی کامل بوده و می‌توانید با استفاده از شامپوهای صنعتی، آب ولرم و همچنین تابش غیرمستقیم نور خورشید، فرشی نو و تمیز همانند روز اول داشته باشید.

خلاصه مطلب

فرش‌های فانتزی، نسل جدید فرش‌های موجود در بازار، گزینه مناسبی برای استفاده در اتاق‌خواب، آشپزخانه و تی وی روم است. این فرش‌ها با طرح‌های جذاب و بهره‌گیری از رنگ‌های متنوع و شاد، جای خود را در خانه‌های ایرانی محکم کرده و کم‌کم جایگزین فرش‌های قدیمی شده‌اند. نحوه شستشوی فرش‌های فانتزی، نیاز به تخصص داشته و بهتر است توسط متخصصین امر انجام شود. قالی‌شویی آستان یکی از برترین قالی‌شویی‌های فعال درزمینه شستن انواع فرش‌های فانتزی است و می‌تواند شما را در جهت داشتن فرشی تمیز و نو، یاری کند.

فرش‌های فانتزی خود را به ما بسپارید تا پاکی وجود خود را به آن هدیه دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


درصورتی که درخواست حذف یا ویرایش دیدگاه خود را دارید، از فرم تماس با ما استفاده کنید.

این مطلب مفید بود؟ برای دوستانتان هم بفرستید!
Telegram
WhatsApp
Twitter
Email