AstanCarpet

پاک کردن لکه شمع از روی فرش ، به آسانی هرچه تمام‌تر

پاک کردن لکه شمع از روی فرش ، به آسانی هرچه تمام‌تر

پاک کردن لکه شمع از روی فرش

پاک کردن لکه های مختلف از سطح فرش همواره یکی از مهم‌ترین دغدغه های خانم های خانه‌دار بوده است. شمع ازجمله لوازمی است که همیشه در خانه‌های ما هست و استفاده می‌شود. گاهی مواقع براثر استفاده از شمع، لکه شمع بر روی فرش می­ریزد. در این مواقع پارافین شمع می‌تواند به فرش شما نفوذ کرده و باعث شود الیاف فرش به هم بچسبند. در این هنگام شما باید راهکار پاک کردن شمع از روی فرش را بدانید تا بتوانید به شکل درست لکه شمع را از بین ببرید. ما در گروه قالی‌شویی آستان به‌طور دقیق به شما عزیزان پاک کردن لکه شمع از روی فرش را آموزش می‌دهیم. پس تا انتها با ما همراه باشید.

پاک کردن لکه شمع از روی فرش

ممکن است با پیشرفت تکنولوژی، وسیله­ای مانند شمع کاربرد قبل را نداشته باشد، اما به دلیل انتقال حس خوب و خوشایند، هرگز فراموش نمی‌شوند. امروزه شمع برای زیبایی و ایجاد یک حس خوب و آرامش‌بخش مورداستفاده قرار می‌گیرد. زیاد پیش می‌آید در هنگام استفاده از شمع، قطره‌ای از آن بر روی فرش بریزد. برای پاک کردن درست لکه شمع از روی فرش، از روش زیر استفاده نماید.

مواد و وسایل موردنیاز

  • کیسه یخ
  • چاقوی کند
  • پارچه نخی تمیز یا کاغذ مقوایی جاذب
  • اتو یا سشوار
  • آب ولرم

سفت کردن لکه شمع

یک کیسه یخ درست کنید، برای این کار باید چند تکه یخ را درون یک کیسه پلاستیکی قرار دهید (در صورت نازک بودن کیسه‌ها از دو کیسه استفاده کنید) و آن را بر روی محل موردنظر قرار دهید تا شمع سفت شود.

 روش پاک کردن لکه شمع از روی فرش

 روش پاک کردن لکه شمع از روی فرش

بعد از سفت شدن شمع با استفاده از یک چاقو، پارافین حاصل از شمع را تا حد ممکن از روی فرش یا موکت بردارید. دقت داشته باشید که از چاقوی کند استفاده کنید تا به فرشتان آسیبی وارد نشود.

استفاده از اتو برای برداشتن لکه شمع

در این مرحله یک تکه پارچه نخی تمیز روی فرش گذاشته و یک اتوی گرم با دمای متوسط را بر روی محل موردنظر قرار دهید و اجازه دهید گرمای اتو شمع باقی‌مانده در بافت فرش را آب کند.

با آب شدن، پارافین شمع به پارچه نخی می­چسبد، بهتر است پارچه را جابه‌جا کنید و دوباره اتو بکشید. مواظب باشید دمای اتو بالا نباشد تا فرش را نسوزاند. در این مرحله می‌توانید به‌جای اتو از سشوار هم استفاده کنید.

نکته: می‌توانید به‌جای استفاده از پارچه نخی، از کاغذهای قهوه‌ای رنگ و یا کاغذهای نسبتاً ضخیم استفاده کنید.

پس از آنکه پارافین را پاک کردید باید محلی که بر روی آن لکه ایجاد شده را با آب شست‌وشو دهید. این کار را با ریختن یک لیوان آب تمیز روی محلی که پاک‌کرده‌اید، انجام دهید. سپس با استفاده از چند حوله تمیز محل را خشک‌کنید.

نکته: اگر شمع شما رنگی بوده، درنتیجه با ریختن پارافین آن بر روی فرش، لکه‌ای رنگی ایجاد می‌شود. برای پاک کردن اثر رنگی لکه، از تینر استفاده کنید. به این صورت که پارچه‌ای را به تینر آغشته کرده و به حالت ضربه‌ای آن‌قدر روی لکه بزنید تا پاک شود.

استفاده از روغن گیاهی برای برداشتن لکه شمع

استفاده از روغن گیاهی برای پاک کردن لکه شمع از روی فرش

اگر بعد از پاک کردن هنوز مقداری از شمع باقی‌ماند، بهتر است از یک روغن گیاهی برای پاک کردن لکه استفاده شود. برای شستشو از یک برس قالی‌شویی زبر و کوچک استفاده کنید. اگر روغن گیاهی ندارید می‌توانید از الکل استفاده کنید.

بعد از استفاده کردن از روغن گیاهی و یا الکل، از شامپو فرش استفاده کنید. 2 قاشق شامپو فرش+ 2 قاشق سرکه سفید+ 2 فنجان آب ولرم را ترکیب کرده و با اسفنج محل موردنظر را بشویید.

در زیر روش هایی برای جلوگیری از ریختن پارافین شمع بر روی اشیاء مختلف را بررسی خواهیم کرد:

جلوگیری از پخش شدن موم شمع

به‌جای فوت کردن، شمع را با اسنوفر (وسیله‌ای که شمع را خاموش می‌کند) خاموش کنید. زیر شمع‌هایی که روی میز چوبی قرار می‌دهید، یک قطعه سفالی بگذارید. شمع را از طاقچه کنار آینه بردارید و سپس آن را خاموش کنید. شمع را در مکان‌هایی روشن کنید که بدون جریان شدید هوا هستند تا با سوختن شمع، موم سرازیر نشود. قبل از جابه‌جا کردن شمع اجازه دهید که موم روی شمع منجمد شود.

پاک کردن لکه شمع از کف‌پوش پارکت

پارافین ریخته شده را با تکه‌ای از یخ، سفت کرده و سپس با نوک جسمی تیز، پارافین جامد شده را بردارید. مراقب باشید بر روی کف‌پوش خطی ایجاد نکنید. سپس کمی پولیش مخصوص کف‌پوش را بر روی محل موردنظر مالیده و بعد با پارچه‌ای نرم، آثار باقی‌مانده را تمیز کنید. استفاده از یخ برای تمامی سطوح از جمله پارکت و فرش کارساز بوده و میتواند کمک کننده خوبی برای پاک کردن لکه شمع از روی فرش باشد.

پاک کردن لکه شمع از روی سطوح چوبی

پاک کردن لکه شمع از روی سطوح چوبی

موم شمع در درون چوب نفوذ می‌کند. پس هرچه سریع‌تر بر روی موم ریخته شده بر سطح چوبی، یخ قرار دهید. یخ را نگه‌دارید تا موم منجمد شود. از یک وسیله پلاستیکی استفاده کنید و به‌آرامی موم را از سطح بردارید. سپس یک‌تکه یخ را به‌صورت دایره‌ای بر روی باقیمانده موم بمالید و با دقت آن‌ها را خارج کنید تا به سطح چوب آسیبی وارد نشود. شستشوی فرش بدون آسیب و همچنین سطوح چوبی از جمله مواردی است که باید به آن توجه لازم را مبذول داشت.

پاک کردن لکه شمع بر روی شمعدان‌ها

شمعدان فلزی را در یخچال و یا حتی برای دقایقی در فریزر قرار دهید و به‌محض سفت شده پارافین شمع، آن را به‌راحتی بکنید. ولی در مورد شمعدان‌های بلور و کریستال، از آنجایی که استفاده از سرما و گرما وجود ندارد، پنبه‌ای را به الکل صنعتی آغشته کرده و بر روی محل مورد نظر بمالید، سپس با پارچه تمیزی آثار باقی‌مانده را از بین ببرید. توجه داشته باشید که برای پاک کردن لکه شمع از روی فرش، نباید از الکل استفاده کنید.

پاک کردن لکه شمع از روی پارچه و لباس

دوتکه کاغذ و یا دستمال حوله‌ای تا شده را در زیر و روی پارچه و در محل لکه قرار دهید. سپس با قرار دادن اتوی گرم بر روی یکی از کاغذ و یا دستمال‌ها در یک طرف لکه، شمع آب شده را با دستمال جذب کنید. این کار را آن‌قدر تکرار کنید تا کمترین اثری از لکه چربی حاصل از شمع باقی نماند.

پاک کردن لکه شمع بر روی کاغذ دیواری

بر روی لکه موردنظر یخ قرار دهید تا پارافین شمع سفت شود. سپس با استفاده از یک جسم تیز لکه را پاک‌کنید، لکه چربی باقی‌مانده را با استفاده از روش اتو و دستمال حوله‌ای و یا کاغذ قهوه‌ای از بین ببرید.

خلاصه مطلب

گاهی مواقع به دلیل استفاده کردن از شمع، قطرات ذوب شده آن بر روی فرش و یا سطوح دیگر می‌ریزد. در این زمان برای پاک کردن لکه شمع باید از روش درست و اصولی آن استفاده کنید تا اثری از لکه بر روی فرش باقی نماند. ما در گروه قالی‌شویی آستان، در این مقاله روش پاک کردن لکه شمع از روی فرش را آموزش دادیم. علاوه براین روش‌های پاک کردن لکه شمع از پارکت، سطوح چوبی، پارچه و لباس و شمعدان و همچنین کاغذ دیواری را نیز توضیح دادیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


درصورتی که درخواست حذف یا ویرایش دیدگاه خود را دارید، از فرم تماس با ما استفاده کنید.

این مطلب مفید بود؟ برای دوستانتان هم بفرستید!
Telegram
WhatsApp
Twitter
Email