AstanCarpet

اصول کلیدی مراقبت و نگهداری از فرش و قالی کدامند؟

اصول کلیدی مراقبت و نگهداری از فرش و قالی کدامند؟

نگهداری از فرش

نگهداری از فرش و قالی تنها به همان روزهای اولیه خرید خلاصه نمی شود. معمولا فرش ها،بیش از دیگر لوازم خانگی در معرض آسیب پذیری هستند. از ریختن آب گرفته تا کوبیده شدن، سوختگی، پارگی، چسبیدن آدامس یا چسب! این ها اتفاقاتی هستند، که امکان دارد برای هر فرشی روی دهند.

چطور می خواهید از فرش ها در برابر این خطرات محافظت کنید؟

با سخت گیری روی بازی های کودکان یا هفته ای یک بار جارو کشیدن نمی توانید، فرش را از

خطرات احتمالی نجات دهد. اگر چیز چسبناکی روی فرش ریخت چه باید کرد؟

اگر چایی و شربت قسمتی از فرش را لکه دار کرد چاره اش چیست؟ در این نوشته قصد داریم،

شما را با روش صحیح نگهداری از فرش و روش های مقابله با سایر تهدید ها آشنا کنیم.

اصول نگهداری و مراقبت از فرش

روش های نگهداری از فرش کدامند؟

بگذارید از زمانی که فرش جدید پایش به خانه تان باز می شود شروع کنیم. جایی که قرار

است فرش در آنجا پهن شود باید صاف، خشک و بدون گرد و غبار باشد. اگر خانه نوساخت

دارید، یا تعمیرات داشته اید توجه کنید، که سطح کاملا از گچ و آهک و سایر مصالح پاک

شده باشد. بهتر است زیر فرش موکت، پلاستیک یا فرش دیگری پهن نباشد. وجود لایه ای

زیرین باعث می شود فرش صدمه ببیند. همچنین قرار دادن گلدان و موارد مشابه می تواند،

فرش را به سرحد پوسیدگی و تغییر رنگ برساند.

صندلیها و مبلمان یا میز تلویزیون قاتلین فرش ها هستند. سعی کنید از تماس مستقیم

پایه های این لوازم با فرش جلوگیری کنید. مورد دیگری که باید دقت کنید، نور آفتاب است.

اگر فرش به مدت طولانی در معرض تابش مستقیم نور خورشید قرار گیرد، رنگش تغییر می

کند. همینطور پوسیده و نخ نما شدن اتفاقات دیگری هستند، که برای فرش رخ می دهند.

استفاده از پرده راهکار جلوگیری از تابش همیشگی نور خورشید است. معمولا برخی از نقاط

خانه پرتردد تر از سایر قسمت ها هستند. برای اینکه فرش ظاهر یکنواختش را حفظ کند، بهتر

است هر چند ماه یک بار فرش را 180 درجه بچرخانید. به این ترتیب دیگر قسمت هایی که

ترددی روی آنها صورت نگرفته مورد استفاده قرار می گیرند.

نظافت مستمر راهکاری صحیح در نگهداری فرش.

نظافت فرش ها در وهله اول باعث میشود، تا کمتر گذرتان به قالیشویی بیفتد! سعی کنید با کفش هایی که خارج از منزل استفاده می کنید، روی فرش ها راه نروید. این کار به راحتی خاک را به عمق فرش های زیبایتان می فرستد و چیزی جز کثیفی و فرش های کهنه و مندرس عاید شما نمی شود. جارو برقی ها تا میزان زیادی گرد و خاک را بیرون می کشند اما باز هم ذرات گرد و غبار، الیاف فرش را رها نخواهند کرد. اگر رفت و آمد زیادی دارید، بهتر است به جای هفته ای یک بار، دو بار در هفته جارو بکشید. تا از انباشته شدن گرد و خاک جلوگیری شود.

اگر فکر می کنید که خانه شما هیچ گرد و غباری ندارد، بهتر است فرشتان را پشت رو کنید و دستی به پشت فرش بکشید. پشت فرش ها را هم هر چند ماه یک بار جاروبرقی بکشید تا گرد و خاک هایی که به آن طرف فرش رفته اند جمع شوند. نظافت فرش ها در نگهداری از فرش بسیار مهم است. اما به معنای بی نیاز بودن از شست شو نیست. اگر متوجه شدید با هیچ روشی نمی شود، گرد و خاک ها را بیرون کشید، گزینه شستشو می تواند ظاهر زیبای فرشتان را به آن بازگرداند.

شستشوی فرش

قالیشویی یا نظافتی: شستشو یا روشویی ؟

وقتی صحبت از شستشوی فرش می شود، منظور روش هایی که در خانه و بدون هیچ آبی صورت می گیرد نیست. در روش های خانگی که مرسوم شده، خشکشویی صورت می گیرد. به این ترتیب که توسط یک ماده شوینده لایه بیرونی فرش برق انداخته می شود. در حالی که هنوز لایه های زیرین، گرد و خاک ها را با همان کیفیت حفظ کرده و همچنین مواد شوینده را هم با آنها اضافه شده تا شرایط ایجاد پوسیدگی را فراهم شود. حتی اگر ترجیح دادید، به جای تماس با قالیشویی، خودتان فرش ها را بشویید؛ بهتر است به روش سنتی عمل کنید. نه شامپو فرش و خشک شویی در منزل، البته اگر شرایطش را داشتید!

برای اینکار باید فرش را آنقدر تکان داده تا گرد و خاک های آن تا حدودی بیرون آیند. سپس با آب و مواد شوینده مناسب آنقدر آن را بسابید و بشویید، که همه گرد و خاک ها از عمق فرش بیرون بیایند. سپس به مرحله آبکشی که رسیدید، باید با روش های مختلف تمام مواد شوینده را از فرش بیرون بکشید. تا در نهایت آب زلال از همه جای فرش روان شود. خشک کردن فرش هم روش خود را در اصول مراقبت و نگهداری از فرش و قالی دارد. اگر انجام این مراحل غیر اصولی باشد، امکان وارد شدن آسیب به آن وجود دارد. روش سنتی نه تنها نیروی کار بالایی می طلبد، بلکه آب زیادی مصرف می کند و دردسر های بسیاری دارد.

مراقبت از فرش در برابر بید خوردگی.

بید خوردگی یکی از شایع ترین مواردی است، که فرشها را تهدید می کند. عوامل متعددی در ظهور بید نقش دارند. هوای شرجی، رطوبت، در بسته بودن منزل برای مدت طولانی و چندین مورد دیگر. درز بین سنگ فرش ها یا سرامیک های کف خانه محل خوبی برای تجمع بید است. برای جلوگیری از بید زدگی فرش باید ابتدا تمام درزهای موجود روی سطح پر شوند. همچنین از موادی مثل پودر نفتالین یا نگزالت به میزان مجاز در پشت فرش استفاده شود. اگر متوجه شدید که قسمتی از فرش دچار بید خوردگی شده، باید آن قسمت را ترمیم کنید، تا در موقع شستشوی فرش دچار آسیب جدی نشود.

روش پاک کردن مواد مختلف از روی فرش.

آبمیوه و نوشیدنی:

اگر آب، چایی یا نوشابه روی فرش ریخت به سرعت مایع ریخته شده را جمع آوری کنید. اگر چایی یا شربت روی فرش ریخت آن را با آب شستشو دهید. و تا جایی که امکان دارد رطوبت را خشک کنید. تا زمانی که فرش خشک نشده آن را پهن نکنید. اگر در محل لکه ای برجا ماند، بهتر است آن را به مراکز مجاز شستشوی فرش ارسال کنید.

رنگ یا چسب:

چنانچه رنگ و چسب روی فرش ریخت باید فورا تا خشک نشده به طوری که به سطح فرش مالش داده نشود آن را جمع کرد؛ و در اولین فرصت به متخصصین این کار سپرد تا مشکل را حل کنند.

آدامس:

آدامس ها از شایع ترین چسبنده ها به فرش هستند. هر چقدر هم در نگهداری از فرش کوشا باشید، باز هم کودکانی پیدا می شوند که آدامس شان را به دور از چشم شما روی فرش پرت کنند! در چنین شرایطی به جای عصبانی شدن چند تکه یخ را روی آدامس قرار دهید. این کار باعث یخ زدن و سخت و شکننده شدن آدامس می شود. سپس لایه هایی بالایی که قابل برداشتن هستند را بردارید و این کار را مجددا تکرار کنید، تا کاملا اثر آدامس از بین برود.

قیر:

روش یخ زدن برای قیر چندان پاسخگو نیست، پس بهتر است از حرارت استفاده کنید. چند ورق کاغذ تمیز و بدون نوشته بردارید و اتو را به برق بزنید. سپس ورقه کاغذ را روی قیر قرار دهید با حرارت ملایم که نه به فرش صدمه برسد و نه کاغذ آتش بگیرد آن را اتو کنید. این کار باعث می شود قیر از سطح بالا باز شده و به کاغذ بچسبد. این کار را آنقدر تکرار کنید تا قیر کامل از فرش گرفته شود.

سخن پایانی

مراقبت و نگهداری از فرش و قالی اصول و قواعدی دارد، در صورتی که درست انجام شود، نیاز نخواهید داشت هر چند هفته یک بار آن را بشویید. و یا هر چند سال یک بار فرش های تان را عوض کنید. با توجه به مواردی که بیان شد، با کمی دقت و حوصله می توانید فرش های منزل تان را از انواع خطرات احتمالی حفظ کنید.

شما چه راهکارهایی برای نگهداری از فرش پیشنهاد می دهید؟

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


درصورتی که درخواست حذف یا ویرایش دیدگاه خود را دارید، از فرم تماس با ما استفاده کنید.

این مطلب مفید بود؟ برای دوستانتان هم بفرستید!
Telegram
WhatsApp
Twitter
Email