AstanCarpet

شستشوی قالی در مشهد | شستشو با شوینده‌‌های خانگی

شستشوی قالی در مشهد | شستشو با شوینده‌‌های خانگی

شستشوی قالی در مشهد | شستشو با شوینده‌‌های خانگی

همیشه شستن و تمیز کردن فرش و قالی یکی از مشکلات بزرگ مردم از قدیم‌الایام بوده است. به دلیل عدم وجود قالیشویی‌ها ‌در سطح شهر و همچنین کار طاقت فرسای شستشوی فرش، این امر از سختی‌های ‌زیادی برخوردار بود. اما امروزه با توجه به ماشینی شدن کارها و وجود قالیشویی‌های ‌متعدد در سطح شهر، این کار برای مردم بسیار راحت‌تر شده است. در این مقاله در سایت آستان سعی داریم تا درباره شستشوی قالی در مشهد صحبت کنیم.

 اهمیت شستشوی قالی در مشهد

شستشوی قالی و فرش در ایران از اهمیت فوق العاده‌ای برخوردار است. ایران به دلیل پیشتازی در زمینه فرش و قالی بسیار شناخته شده است و طبیعی است که مردم آن برای فرش‌های ‌خود ارزش زیادی قائل شوند. از این رو با کثیف شدن فرش‌ها ‌و یا پدید آمدن کوچکترین لکه‌ای بر روی آن، باید درصدد رفع آن برآمد.

مشهد یکی از شهر‌هایی است که در این زمینه پیشرفت چشمگیری داشته است. به علت وجود فرش‌های ‌گرانقدر و با ارزش در این شهر، شستشوی قالی در مشهد همیشه یکی از شغل‌های ‌پر کاربرد بوده است. قالیشویی‌های ‌بسیار زیاد و معتبری در مشهد وجود دارند که کار شستشوی فرش در مشهد را به نحو احسن انجام می‌دهند.

امروزه به دلیل آپارتمانی شدن منازل و عدم وجود حیاط به مانند خانه‌های قدیم، انجام این کار توسط اعضای خانواده در منزل کار غیرممکنی شده است. به همین دلیل بهترین کار، سپردن آن به قالیشویی است.

قالیشویی‌های ‌مشهد

قالیشویی‌های ‌مشهد | شستشوی قالی در مشهد

همانطور که گفته شد قالیشویی‌های ‌زیادی در مشهد وجود دارند که با سابقه‌ای طولانی در این کار، به انجام این عمل می‌پردازند و با تحویل گرفتن فرش‌ها ‌و قالی‌های ‌کثیف مردم و شستن آنها در اسرع وقت، آن را مانند روز اول تحویل می‌دهند. برای شستشوی قالی در مشهد ، هر قالیشویی روش مخصوص به خود را دارد و به همین دلیل برخی از آنها از محبوبیت بیشتری نزد مردم برخوردارند.

به‌عنوان مثال برخی از قالیشویی‌ها ‌برای شستن فرش از شوینده‌های ‌مخصوص فرش استفاده می‌کنند. در صورتی که برخی دیگر برای مشتری ارزشی قائل نشده و از مواد شوینده‌ی معمولی تری برای انجام این کار استفاده می‌کنند. همچنین تعدادی دیگر برای شستشوی مبلمان از مواد مخصوص پارچه استفاده می‌کنند، درحالی که قالیشویی‌های ‌دیگری وجود دارند که از موادی استفاده می‌کنند که نه تنها برای پارچه مفید نیست بلکه به جنس آن پارچه و مبل صدمه جدی وارد می‌کند. البته این نوع قالیشویی‌ها ‌بعد از یک بار انجام این کار دیگر مشتری زیادی را به خود جذب نمی‌کنند و به سرعت نارضایتی مردم را به همراه دارند.

طرز شستشوی صحیح فرش و قالی

طرز شستشوی صحیح فرش و قالی | شستشوی قالی در مشهد

نحوه شستشوی فرش در خانه و پاک کردن لکه فرش در خانه و در قالیشویی تفاوت‌های ‌خاص خودش را دارد. در زیر باهم نحوه‌ی شستن فرش در خانه را بررسی خواهیم کرد.

شستشوی قالی با شوینده‌های ‌خانگی

جوش شیرین و سرکه

استفاده از جوش شیرین و سرکه در شستن فرش‌ها ‌درمنزل یکی از کار‌هایی است که توصیه زیادی به آن می‌شود. این دو مورد اکثراً در همه‌ی خانه‌ها یافت می‌شود. تقریبا هر لکه‌ای با این دو ماده پاک می‌شود. این کار برای لکه‌های ‌ایجاد شده بر روی فرش بسیار موثر است. تنها با ریختن پودر جوش شیرین روی آن و افزودن سرکه می‌توان به راحتی آن لکه را پاک کرد.

نمک

نمک مورد بعدی است که با آن می‌توان فرش را تمیز نمود. برای این کار لازم است که نمک و سرکه را باهم ترکیب کرده و آن را بصورت خمیری دربیاورید و سپس روی لکه‌ی موجود بمالید. سپس با دستمالی مرطوب آن را از روی فرش پاک کنید و دیگر اثری از آن لکه برروی فرش یا قالی شما نخواهد بود.

دستگاه بخارشور

از مزایا و معایب شستن فرش در دستگاه بخارشور قبلا صحبت کرده ایم، اما دستگاه بخارشور دیگر وسیله‌ای است که می‌توان به کمک آن، فرش خود را داخل منزل تمیز کرد و از پرداختن هزینه شستشوی قالی به قالیشویی‌ها جلوگیری کرد. برای این منظور فرش را داخل دستگاه بخارشور گذاشته و سپس با مطالعه‌ی دقیق دفترچه راهنمای آن و نحوه‌ی صحیح استفاده، آن را تمیز کرد.

شامپو فرش

شستشوی قالی در مشهد | شامپو فرش

استفاده از شامپو فرش به منظور شستشوی انواع فرش و قالی، یکی از راهکار‌هایی است که همیشه می‌توان از آن استفاده کرد. به دلیل الیاف مختلف بکار رفته در انواع فرش و قالی، باید حتماً در انتخاب شامپو فرش مناسب برای شستن آن دقت زیادی کرد. زیرا باید شامپو فرشی را انتخاب کرد که با تمامی الیاف‌های ‌فرش سازگار بوده و پس از شستشو به آن آسیبی وارد نکند. نکته قابل ذکر این است که حتی الامکان شامپو فرشی را استفاده کنیم که کمترین میزان مواد شیمیایی را در خود داشته باشد.

بهترین روش برای شستشوی قالی یا فرش با شامپو فرش، این است که مقداری از شامپو را با آب محلول کرده و بر روی فرش بریزیم. سپس اسفنجی نرم و آغشته به مواد شوینده مخصوص را به آرامی به طوری که الیاف‌های ‌فرش را دچار آسیب نکند روی آن مالیده و همه جای فرش را پوشش می‌دهیم. بعد با دستمالی مرطوب تمامی آن محلول‌ها ‌را از روی فرش به آرامی پاک می‌کنیم و درنهایت آن را با آب شسته و در آفتاب قرار می‌دهیم تا کاملاً خشک شود.

باید توجه داشت که به هیچ وجه نبایست در هنگام شستشو روی فرش راه رفت یا به آن ضربه‌ای وارد کرد. ضمناً پس از خشک شدن، جارو کردن فرش الزامی است تا تمامی مواد شوینده در صورت وجود و چسبیدن به الیاف فرش از آن کنده شود.

نکته مهم

یک نکته بسیار کلیدی و مهم این است که باید از محلول‌های ‌شوینده‌ای استفاده کرد تا رنگ فرش را دچار تغییر نکند. برخی از قالی‌ها و فرش‌ها ‌به دلیل استفاده از رنگ‌های ‌شیمیایی در آنها، پس از شستشو دچار تداخل رنگ شده و یا ظاهر آنها تغییر می‌کند. برای جلوگیری از این کار و حفظ ظاهر و خوش رنگ و رویی فرش که مشخصه اصلی آن است؛ باید در انتخاب مواد شوینده، محلول‌ها ‌و همچنین طرز صحیح استفاده از آنها دقت بسیاری به کار برد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


درصورتی که درخواست حذف یا ویرایش دیدگاه خود را دارید، از فرم تماس با ما استفاده کنید.

این مطلب مفید بود؟ برای دوستانتان هم بفرستید!
Telegram
WhatsApp
Twitter
Email